"ΘΕΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ"
Η βυζαντινή τέχνη
βλ. Εγκύκλιος παιδεία εδώ
βλ. Συλλογή Μουσείου Μπενάκη εδώ
βλ. στάδια εικονογράφησης Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης εδώ
Η εικόνα της Παναγίας Εγκλειστριανής, κατά την αφαίρεση της επιζωγράφισης,
Έργο του Θεοφάνους του Κρητός στη Μονή Αγίου Νεοφύτου της Πάφου
Κρητική Σχολή Αγιογραφίας
Με την άλωση της Κωνσταντινούπολης, πρωτεύουσας της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, από τους Τούρκους το 1453, Κωνσταντινοπολίτες ζωγράφοι μεταναστεύουν στη βενετοκρατούμενη Κρήτη μεταλαμπαδεύοντας την ιερή τέχνη της αγιογραφίας.
Στα τέλη του 15ου αιώνα οι επαφές με τη Βενετία έφεραν επιρροές της Αναγεννησιακής ιταλικής ζωγραφικής στην Κρήτη, σε επίπεδο τεχνοτροπίας και θεματογραφίας, οι οποίες συγκεράστηκαν με την βυζαντινή παράδοση, διαμορφώνοντας ένα εντελώς ξεχωριστό ύφος κατά τον 16ο και 17ο μ.Χ. αιώνα, αυτό που ονομάζουμε Κρητική Σχολή Αγιογραφίας.
Κύρια γνωρίσματά της είναι η τελειότητα των μορφών, οι οποίες αποδίδονται πιο γήινες και η εμμονή στην λεπτομέρεια δοσμένη με πλούσιο χρώμα. Από αυτό το καλλιτεχνικό περιβάλλον προέρχεται και ο μεγάλος Ηρακλειώτης ζωγράφος Δομήνικος Θεοτοκόπουλος, γνωστός σε παγκόσμιο επίπεδο ως El Greco.
|
|

Βυζαντινή μικρογραφία του 11ου αιώνα (Μαρκιανή βιβλιοθήκη). Αναπαριστά νυχτερινό ψάρεμα με φανό (πυροφάνι) και αμφίβολο (εκσφενδονισμένο δίχτυ, παραλλαγή του οποίου είναι και το πεζόβολο). |
|