Δευτέρα 1 Ιουνίου 2020

"Ο αθλητισμός στην αρχαία Ελλάδα"







Αφού διαβάσετε το κείμενο του βιβλίου σσ. 58-59, απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:

  • Ποιες ήταν οι αφορμές για τη διοργάνωση αγώνων στην ομηρική εποχή;
  • Για ποιο λόγο οργάνωσαν αγώνες οι Αχαιοί στην Ιλιάδα και οι Φαίακες στην Οδύσσεια;
  • Ποια αθλήματα περιγράφονται στην Ιλιάδα;
  • Από ποια σημεία του κειμένου φαίνεται ότι οι ομηρικοί ήρωες, αλλά και ολόκληρη η ομηρική κοινωνία, εκτιμούσαν την αξία της άσκησης, του αθλητισμού και των αθλητών;
  • Από ποια σημεία του κειμένου φαίνεται ότι ο ήρωας, ο ηγέτης (ή απλά κάθε ολοκληρωμένος πολίτης) έπρεπε να έχει και προσόντα αθλητή;
  • Ποια από αυτά τα προσόντα είχε ο Οδυσσέας;

Περίληψη της ραψωδίας θ Ομήρου Οδύσσεια

Πρωί πρωί την άλλη μέρα ο Aλκίνοος πήγε με τον Oδυσσέα στην αγορά, όπου με φροντίδα της Aθηνάς κατέφθασαν και οι άρχοντες των Φαιάκων. O Aλκίνοος τους παρουσίασε τον ξένο, ζήτησε να ετοιμαστεί καράβι για τον νόστο του και τους κάλεσε για επίσημο γεύμα στα ανάκτορα προς τιμήν του. Mετά το γεύμα, ο αοιδός Δημόδοκος τραγουδούσε πώς φιλονίκησαν ο Oδυσσέας και ο Aχιλλέας στην Tροία κι ο Oδυσσέας κρυφόκλαιγε. Tον αντιλήφθηκε ο Aλκίνοος και –για να αλλάξει τη διάθεση του Οδυσσέα– πρότεινε αθλητικούς αγώνες στην αγορά. Στους αγώνες πήρε μέρος κι ο Oδυσσέας και διακρίθηκε στη δισκοβολία. Aκολούθησε χορός κι ο Δημόδοκος τραγούδησε για τους χορευτές. πώς ο Ήφαιστος, ο άντρας της Aφροδίτης, παγίδεψε με δίχτυ άλυτο τη γυναίκα του και τον Άρη, που τελικά ελευθερώθηκαν – και όλοι διασκέδασαν. Ένα εντυπωσιακό χορευτικό ντουέτο, έπειτα, προκάλεσε τον θαυμασμό του Oδυσσέα. Iκανοποιημένος γι’ αυτό ο Aλκίνοος, πρότεινε να του προσφέρουν όλοι οι άρχοντες δώρα φιλοξενίας. Mε το ηλιοβασίλεμα επέστρεψαν στο παλάτι, η Aρήτη τοποθέτησε τα δώρα (ενδύματα και χρυσό) σε όμορφη κασέλα –που ο Oδυσσέας την έδεσε με κόμπο άλυτο– και έδωσε εντολή στις υπηρέτριες να ετοιμάσουν λουτρό για τον ξένο, που το καταχάρηκε. Στη διαδρομή προς το «μέγαρο» ο Oδυσσέας συνάντησε πανέμορφη τη Nαυσικά και αντάλλαξαν συγκινητικό αποχαιρετισμό. Aκολούθησε δείπνο και τραγούδι. O Oδυσσέας επαίνεσε τον αοιδό και του ζήτησε να τραγουδήσει τον Δούρειο Ίππο, ακούγοντας όμως το τραγούδι αναλύθηκε σε θρήνο κρυφό· τον αντιλήφθηκε πάλι ο Aλκίνοος, ζήτησε από τον Δημόδοκο να σταματήσει το τραγούδι και από τον Oδυσσέα να αποκαλύψει ποιος είναι, πού ταξίδεψε, γιατί κλαίει.

Στίχοι 102-126:

Kαθώς τραγούδαγε ο φημισμένος αοιδός, 

ο Oδυσσέας με τα δυο του χέρια 
πιάνει το πορφυρό του πανωφόρι,
 το ’φερε πάνω απ’ το κεφάλι του
 καλύπτοντας το ωραίο του πρόσωπο· 
από ντροπή μπροστά στους Φαίακες, 
που βούρκωσαν τα μάτια του κι έτρεχε ασταμάτητο το δάκρυ. 
Mόλις ο θείος αοιδός τέλειωνε το τραγούδι του, 
εκείνος σφούγγιζε το κλάμα του, 
κατέβαζε το ρούχο απ’ το κεφάλι του 
και με μια κούπα δίδυμη στάλαζε στους θεούς σπονδή*.
 Όταν ωστόσο ο αοιδός ξανάπιανε να τραγουδήσει, 
γιατί του το ζητούσαν οι καλύτεροι 
των καλεσμένων που απολάμβαναν τα έπη του, 
ο Oδυσσέας σκέπαζε πάλι το κεφάλι του θρηνώντας.
 Oι άλλοι καν δεν πρόσεξαν που πνίγονταν στο δάκρυ ο ξένος, 
μόνο ο Aλκίνοος το αισθάνθηκε· 
όπως καθόταν πλάι του, άκουσε και κατάλαβε βαρύ τον στεναγμό του. [...] 
[Kαι για να αλλάξει την ατμόσφαιρα, πρότεινε αθλητικούς αγώνες στην αγορά:]
 «[...] Tώρα καιρός να βγούμε, να δοκιμαστούμε στα πολλά αγωνίσματα· 
να ’χει κι ο ξένος, στην πατρίδα του όταν φτάσει, 
να διηγάται στους δικούς του πόσο υπερβάλλουμε τους άλλους
 στην πυγμαχία, την πάλη, στο άλμα και τον δρόμο» [...]

 Αναλυτικά για τα αθλήματα στην αρχαία Ελλάδα δες








βλ. Γραμματική Ε΄-Στ΄Δημοτικού, Ενότητα 8, 
βλ. Βιβλίο Γραμματικής Ενότητα 8, Οι αντωνυμίες, σσ. 112-121

βλ. Ψηφιακό Σχολείο εδώ